Hoe kan e-learning van waarde zijn voor uw organisatie: 10 echte voordelen op een rij

Voordelen van e-learning

Het moge duidelijk zijn dat wij van mening zijn dat e-learning in vele gevallen een uitermate nuttig instrument is om een doel te bereiken. Een instrument ook dat veel waarde kan toevoegen aan uw organisatie. Op internet circuleren talloze argumenten voor de inzet van e-learning, ze snijden echter niet allemaal evenveel hout. De voordelen die wij onderschrijven hebben we hieronder in begrijpelijke taal voor u bij elkaar gezet. In een volgende blog zullen we ook aandacht besteden aan de valkuilen en aan blended learning. Want ook al is er veel mogelijk in de huidige leerplatforms en met goede content en multimedia, de inzet van 100% e-learning is natuurlijk niet in alle didactische situaties de meest geschikte.

 

1. 24 / 7: altijd en overal

Een van de voordelen van e-leanrning is dat cursisten hun e-learningtraject kunnen starten en volgen op een tijdstip naar keuze en vanaf een locatie die hen schikt. Ze kunnen het traject doorlopen in hun eigen tempo. Cursisten hebben 24 uur per dag en zeven dagen per week toegang tot de leeromgeving.  Voor de organisatie of werkgever van de cursisten is dat prettig omdat de cursist hierdoor niet op een druk moment uit het werkproces hoeft.

2. Just in time & just enough

Het is met de inzet van e-learning niet alleen mogelijk dat cursisten plaats- en tijdonafhankelijk leren, maar ook dat ze precies datgene leren wat ze nodig hebben (just enough leren) en precies op het moment dat ze het nodig hebben (just in time leren). E-learning biedt hiermee maatwerk, wat kan leiden tot concurrentievoordelen.

3. Geen regelwerk

De inzet van e-learning biedt ook veel praktische voordelen voor de organisatie. Er zijn immers geen huishoudelijke zaken die geregeld hoeven te worden: geen lesruimtes, geen docenten, geen koffie en broodjes, geen groepen die eerst vol moeten zitten, geen data die al een jaar van tevoren gepland moeten worden, geen afzeggingen en geen reistijd voor docent en cursisten.

4. Actuele kennis integreren 

Ook docenten en ontwikkelaars hebben voordelen. Zo kunnen zij het e-learningtraject makkelijk up-to-date houden door met een paar muisklikken aanpassingen te doen. Cursisten hebben daardoor altijd toegang hebben tot de meest actuele informatie.

5. De kwaliteit staat vast

Met de inzet van e-learning bied je alle cursisten dezelfde hoge kwaliteit aan content. De inhoud van iedere training is gelijk en voldoet aan de kwaliteit die vooraf is vastgelegd. Alle cursisten krijgen dezelfde informatie gepresenteerd, behalve als er didactische redenen zijn om hiervan af te wijken (zie volgend voordeel!)

6. Besparing trainingstijd door adaptiviteit

Bij klassikale trainingen moeten alle cursisten evenveel tijd besteden aan een training, bij e-learning kunnen cursisten in eigen tempo leren en net zo veel tijd aan de training besteden als zij ervoor nodig hebben. Dit is één van de grote voordelen van e-learning, maar ook een die lastiger te realiseren is. Dit door de content adaptief te maken. De leerstof past zich aan het niveau van de cursist aan bij adaptiviteit. Snelle cursisten besteden daardoor minder tijd aan de training, minder snelle cursisten kunnen juist meer tijd nemen om een onderwerp te doorgronden.

7. Hoog en toetsbaar rendement

Met de inzet van e-learning kun je de cursist voortdurend toetsen op begrip en voortgang. Het gevolg is dat cursisten een hoog leerrendement hebben. Rapporteren aan opdrachtgevers over voortgang is eenvoudig omdat alle gegevens over de cursist terug te halen zijn, ook wel learning analytics genoemd. Cursisten die te weinig voortgang boeken kunnen gevolgd en aangespoord worden.

8. Mogelijkheden met ICT

Met de inzet van e-learning, en dus ICT, kun je je cursisten een zeer gevarieerde leeromgeving bieden. Je kunt bijvoorbeeld webinars aanbieden of skypesessies met experts. Cursisten kunnen een actieve rol hebben bij online discussies en ze kunnen met elkaar communiceren via fora. Daarnaast kunnen cursisten met de inzet van simulaties en games in een veilige omgeving leren omgaan met complexe vraagstukken. Leren in een authentieke (gesimuleerde situatie) en samenwerkend leren zijn belangrijke voorwaarden voor een goede kennis transfer.

9. Procesmatige voordelen van inzet ICT

Het proces van leren door e-learning is slechts een onderdeel van een groter geheel aan processen in een organisatie. Veel organisaties gebruiken ICT om de administratieve processen rond cursussen en trainingen op een doeltreffende manier te kunnen afhandelen. Als er gestart wordt met e-learning kunnen deze processen ook meegroeien en dus van de voordelen van automatiseren mee profiteren. Je kunt hierbij denken aan het online vragen van toestemming voor het volgen van een training, het automatisch verlenen van toegang tot cursussen na betaling met iDeal, het plannen van lessen, een koppeling met administratiesystemen en vele andere processen.

10. Klantenwerving en -binding

E-learning kan ook worden gebruikt als extra service voor (nieuwe) klanten: het biedt de mogelijkheid complexe producten op een laagdrempelige manier te presenteren aan nieuwe klanten. Ook bij de (automatisch doorgevoerde) uitbreiding van producten biedt het bestaande klanten de mogelijkheid op een eenvoudige wijze korte trainingen te laten volgen waardoor zij bijvoorbeeld nieuwe functionaliteit van een product leren gebruiken.

Zoals u ziet zijn er een hoop voordelen te behalen bij het inzetten van e-learning.
Wilt u hier ook gebruik van maken? Of wilt u zien welke voordelen voor u het meest van toepassing zijn?

Neem dan contact op met e-learningwijzer om te kijken hoe u uw organisatie van de voordelen van e-learning kunt laten profiteren.

 

facebooktwitterlinkedin