Alles on demand – E-learningwijzer trendwatch

E-learning trends

In de artikelen van E-learningwijzer trendwatch bespreken wij trends die we waarnemen op het gebied van leren, maar ook trends in de maatschappij die (digitaal) leren beïnvloeden. Dit kunnen natuurlijk e-learning trends zijn, maar ook breder zoals trends op het gebied van techniek, mindset en cultuur.

In dit artikel kijken we naar een trend die we terugzien in veel facetten van ons leven en waar we dagelijks, door de techniek die dit mogelijk maakt, veel gebruik van maken. We leven in een wereld waar alles on demand is en passen ons gedrag en de verwachtingen hier naar aan.
Hoe heeft dit effect op leren, en welke e-learning trends ontstaan hieruit?

Niet meer thuis blijven

Vroeger bleef men thuis voor het kijken van de favoriete serie of voor een goede film. Als je een trouwe volger was van GTST of een andere soap, dan ging de televisie altijd om acht uur ‘s avonds aan, en plande je andere zaken, zoals bijvoorbeeld het eten of een afspraak met vrienden, hierom heen.
Door uitzending gemist en programma’s/apps als Netflix, HBO GO, Ziggo horizon, en vele anderen is dit niet meer nodig. Je kunt de nieuwste films en series kijken wanneer jou dat uitkomt, ‘on demand’. Je hoeft hier niet meer voor thuis te blijven en bent zelfs niet meer afhankelijk van het inkopen van bepaalde series door Nederlandse zenders.
Zo kun je opeens een serie kijken op het moment dat deze uitkomt in de Verenigde Staten, in plaats van dat je een jaar moet wachten.
Ook de manier waarop we deze series kijken is veranderd. Waar we vroeger allemaal om dezelfde televisie zaten kunnen we nu op onze computer, tablet of smartphone de programma’s kijken.
Het vechten om welk programma er gekeken gaat worden is dus ook verleden tijd.

Alles in de eigen tijd

Naast het consumptiegedrag op het gebied van entertainment zien we ook dat in andere takken onze manier van consumeren of koopgedrag verandert. Als je vroeger een boek wilde kopen ging je naar de boekenwinkel, en was je afhankelijk van de openingstijden van deze winkel. Soms was het boek niet voorradig en moest je later terugkomen om het boek te kunnen kopen. Met de site Bol.com kunnen we nu boeken bestellen wanneer ons dat uitkomt. We zijn niet meer gebonden aan openingstijden, en als we ‘s avonds bij Oprah een boek aangeprezen zien, zijn we in staat om dat ter plekke vanaf de bank te bestellen, ongeacht hoe laat het is. Dat niet alleen, we bestellen direct uit de (oneindige) voorraad van Bol.com. Boeken zijn dus altijd voorradig en vaak heel snel leverbaar.
Hetzelfde zien we ook op het gebied van kleding, electronische producten etc. Inmiddels koopt 77% van de mensen boven de 12 jaar artikelen online.

Zelf een traditionele branche als het bankwezen, waar je voorheen altijd onder werktijd naartoe moest omdat deze niet open waren op zaterdag, wordt nu volop mobiel gebankierd. Op dit moment maakt 25% van de klanten gebruik van de app op mobiel of tablet om hun bankzaken te regelen.

Alles vanaf de bank of onderweg

Steeds sneller mobiel internet heeft deze wereld ook enorm veranderd. Omdat wij nu overal toegang hebben tot websites met veel kennis en gebruiksgemak, zijn we steeds vaker mobiel aan het internetten. Gevolg is dat we overal gebruik maken hiervan, dus niet alleen meer thuis op de bank of achter de computer, maar ook in de trein, in winkels als je afspraak wat later is, noem maar op. Je kunt dus nu in de stad kijken of een product online goedkoper wordt aangeboden, de nieuwste collectie checken in de trein, of nog even bijlezen op het gebied van de overname die jouw aandelen weer in waarde gaan doen stijgen.
Kortom kennis is tegenwoordig overal in grote mate te verkrijgen en het gebruiksgemak hiervan zorgt ervoor dat hier dagelijks heel veel gebruik van gemaakt wordt.

Inhoud op basis van onze behoefte

Iets wat op dit moment steeds relevanter wordt is dat de aanbieders van producten of kennis op de verschillende sites steeds meer doen aan gebruikers profilering. Dit houdt in dat de inhoud van een website op basis van onze behoefte wordt aangepast. Dit kan vrij eenvoudig op basis van (anonieme) verkoopgeschiedenis van producten. Een voorbeeld hiervan is dat als je online een digitale camera bekijkt, dat er vermeld wordt dat andere gebruikers die dit product bestelden er ook een geheugenkaart bij kochten die bij die camera past.
Tegenwoordig wordt er echter steeds vaker op basis van jouw gedrag een profiel samengesteld om specifieke aanbiedingen voor jou te maken. Zo adviseert Netflix je films en series op jouw kijkgedrag van andere films en series en doet Albert Heijn je aanbiedingen op basis van de producten die je (met je bonuskaart) hebt gekocht.
Ook uit je online surfgedrag kan Google halen welke advertenties interessant zijn voor jou. Mits je dit toelaat natuurlijk!
We worden echter steeds meer gewend om content aangeboden en geadviseerd te krijgen die voor ons relevant is.

Het effect hiervan op hoe we (willen) leren

We zijn dus gewend steeds meer gebruik te maken van zaken wanneer wij dit willen en op de manier waarop wij dat willen. Hierdoor is het model waarbij je meerdere uren aan tijd moet vrij maken om op een specifieke locatie met een aantal mensen in één grote ruimte te zitten en naar een ‘standaard’ verhaal van één persoon te luisteren niet meer van deze tijd.
Altijd toegang hebben tot de benodigde kennis, wanneer jou dit uitkomt en waar jou dit uitkomt is dus iets wat van opleiders, trainers en organisaties wordt verwacht en steeds normaler gaat worden.
Daarnaast zal een gepersonaliseerd cursusaanbod ook steeds belangrijker worden. Nu zal een docent of trainer zijn verhaal aanpassen op de ‘gemiddelde’ leerling in het lokaal. Dit resulteert vaak in een verhaal dat voor 50% van de aanwezigen te langzaam gaat en voor de andere 50% te snel. Mensen die een cursus moeten volgen zullen steeds meer verwachten dat het aanbod van en in cursussen steeds beter aansluit bij hun specifieke behoefte.

E-learning als opleidingsinstrument van de toekomst

Om te voldoen aan de vraag van lessen en informatie wanneer en waar het de leerders uitkomt kan e-learning uitkomst bieden. Dit maakt het namelijk mogelijk om via een eigen inlog informatie en filmpjes tot je te nemen op het moment dat jou dat uitkomt. Ook is het niet nodig om één les achter elkaar te doen. Je kunt stoppen wanneer je wilt, filmpjes op pauze zetten en later, op een moment dat je weer tijd hebt, gewoon weer verder gaan zonder dat je de docent of anderen laat wachten. Ook het toetsen van de eigen kennis, vooraf en na afronding van een cursus zijn mogelijk.
Het aanbieden van een (deel van een) opleiding in de vorm van e-learning zal hierbij dus van groot belang zijn en steeds belangrijker worden. Op deze manier kan de leerder de kennis tot zich nemen op het moment dat het hem of haar uitkomt.

Ook het aanbieden van een persoonlijk traject is met e-learning mogelijk. Door gebruik te maken van adaptieve elementen kan elke leerder een eigen traject aangeboden krijgen, gebaseerd op zijn behoeften en kennishiaten.
Ook kunnen vervolgopleidingen direct gestart worden om de kennis verder uit te breiden als hier behoefte aan is.
Om op de trend van ‘alles on demand’ in te kunnen spelen, is het voor opleiders dus aan te raden om deze flexibiliteit ook te bieden en in ieder geval een deel van de opleidingen en trainingen (deels) via e-learning aan te bieden.

Interesse in meer informatie over e-learning trends, zie ook onze andere artikelen hierover.

Wil je op de hoogte blijven van de publicatie van nieuwe artikelen, volg ons dan via Social media.

Wil je weten hoe deze trends jouw organisatie en de manier van kennisoverdracht binnen jouw organisatie beïnvloeden en wil je hierop inspelen, neem dan contact met ons op.

facebooktwitterlinkedin